E. Leclerc

Sieć sklepów E. Leclerc wywodzi się z Francji. Jej założyciel kierował się jednym prostym motto. Brzmiało ono „kupować taniej, by sprzedawać taniej”. Dlatego dzięki umowom handlowym podejmowanym bezpośrednio u producentów, klienci sklepów E. Leclerc mogą cieszyć się niższymi cenami za swoje ulubione produkty.

E. Leclerc zaczynał od zbudowania dyskontu

Pierwszy sklep sieci hipermarketów E. Leclerc powstał w Landerneau w Bretanii. Jednak cała historia rozpoczęła się od niewielkiego dyskontu – dopiero z czasem sklepy zaczęto budować w większych formatach. Założycielem pierwszego sklepu był Édouard Leclerc i to właśnie od jego imienia i nazwiska nazwano wielką, międzynarodową sieć sklepów. Z powodu efektywnego rozwoju firmy i odnoszonych sukcesów postanowiono zainwestować również w sieć stacji benzynowych. W ten sposób została poszerzona jej działalność działalność. Obecnie istnieje 480 stacji benzynowych we wszystkich krajach do których dotarły sklepy E. Leclerc – 12 z nich powstało w Polsce. Siedziba główna sieci handlowej znajduje się w Ivry-sur-Seine, a E. Leclerc dysponuje wieloma formatami sklepów rozpoczynając od dyskontów i supermarketów aż po hipermarkety.

Gdzie zostały utworzone sklepy sieci handlowej E. Leclerc?

Sklepy E. Leclerc zostały utworzone na terenie 7 krajów. We Francji, w której wszystko się zaczęło, powstało 584 placówek, do których zalicza się także 15 sklepów na wyspie Reunion będącej terytorium zamorskim Francji. Drugim krajem pod względem ilości sklepów sieci jest Polska, w której utworzono ich aż 44, następnie Włochy, na której terenie powstało 41 placówek. Marka E. Leclerc podbiła również rynek portugalski i hiszpański, a na rynku Słowenii i Andory póki co ograniczyła się do utworzenia dwóch sklepów w każdym z państw. Ekspansja sieci była bardzo intensywna, gdyż pierwszy sklep poza granicami Francji został utworzony dopiero w 1992 roku. Obecnie poza granicami swojego macierzystego kraju firma otworzyła już ponad 114 sklepów.

Kupować taniej, by sprzedawać taniej

Myśl przewodnia Édouarda Leclerca aby kupować taniej i sprzedawać taniej stała się fundamentem jego biznesu. Choć w początkach jej wprowadzania była ona najbardziej innowacyjną ideą, to z biegiem lat została ona wyraźnie przełożona na sukcesy w sprzedaży. Jednak w jaki sposób jest realizowana ta myśl? Édouard Leclerc wpadł na to, że aby obniżyć ceny zarówno zakupu jak i późniejszej odsprzedaży należy zacząć kupować towary u źródła. Idea ma na celu pomijanie, niepotrzebnych w tym wypadku, pośredników i podpisywanie umów sprzedaży z wytwórcami produktów. Dzięki temu zyskuje zarówno sklep jak i sprzedawcy, gdyż po wykluczeniu pośredników otrzymują oni wyższe wynagrodzenie za swoje towary. Dzięki takim zasadom funkcjonowania E. Leclerc wspiera działalność gospodarczą krajów, w których zakłada swoje filie – część dochodów zostaje zatrzymana w danym państwie i pozostają one w obrocie krajowym.

Carrefour

Carrefour jest wielką, międzynarodową siecią handlową, na którą składają się liczne hipermarkety, supermarkety oraz mniejsze sklepy. W sklepach Carrefour dokładane są wszelkie starania aby zakupy były łatwe, przyjemne no i oczywiście tanie.

Skąd wzięła się nazwa Carrefour?

Stworzenie sieci sklepów zapoczątkowały trzy rodziny tj. Fournier, Badin oraz Defforey. To właśnie dzięki nim został postawiony pierwszy sklep w Annecy we Francji w 1959 roku. Nazwa Carrefour powstała ze względu na umiejscowienie supermarketu – znajdował się on na skrzyżowaniu pięciu dróg, a francuskie słowo „carrefour” właśnie oznacza skrzyżowanie. Pierwszy hipermarket pod tym samym szyldem powstał już 4 lata później w Sainte-Genevieve-des-Bois. W roku 1973 zdecydowano o rozpoczęciu zagranicznej ekspansji sieci, wchodząc po raz pierwszy na zagraniczne rynki, rozpoczynając od hiszpańskiego. Obecnie Carrefour ma swoje sklepy w 34 krajach na 4 kontynentach. W Polsce pierwszy sklep został otwarty w Łodzi w 1997 roku. Obecnie pod szyldem Carrefour funkcjonuje w Polsce aż 800 sklepów w różnych formatach.

Oferta sklepów Carrefour

W ofercie sieci sklepów Carrefour znajduje się cała gama produktów spożywczych oraz przemysłowych. Asortyment sklepów jest stale dostosowywany do potrzeb klienta, dlatego dostarczane są tam najwyższej jakości produkty w niskich cenach. Efektem dbania o gusta klientów jest powstanie specjalnych działów ze zdrową żywnością, w której można przebierać w zdrowych wyborach. Ponadto wiele produktów jest oznaczonych specjalnymi znakami, które mają informować konsumenta o jego jakości. Są nimi Znak Jakości Carrefour oraz Marka Carrefour. Ta pierwsza oznacza, iż produkty nim oznaczone zostały wyprodukowane bez użycia konserwantów czy sztucznych dodatków, a jedynie przy pomocy odpowiednich norm ekologicznych. Drugi znak oznacza produkty marki własnej Carrefour, do których należą m.in. produkty BIO oraz linia odzieży TEX.

Sklep nie jedno ma imię

Sklepy Carrefour dzielą się na kilka formatów. Największe z nich to hipermarkety – posiadają one najszerszy asortyment. Zaraz po nich pod względem wielkości plasują się sklepy Carrefour Market z czerwonym logo – posiadają one powierzchnię do maksymalnie 2 tys. m kw. Następnie funkcjonują dwa rodzaje sklepów Carrefour Express – te z zielonym logo to sklepy podlegające franczyzie do 500 m kw powierzchni, natomiast te z pomarańczowym są sklepami typu convenience. Najmniejszymi ze sklepów Carrefour są sklepy Gobi znajdujące się w niewielkich miasteczkach i wsiach, które zostały niegdyś przejęte przez koncern.

Tesco

Tesco jest to sieć handlowa pochodząca z Wielkiej Brytanii. Dysponuje ona sklepami zarówno z dziedziny hipermarketów jak i supermarketów. W ofercie sklepów sieci znajdują się artykułu spożywcze, ale nie tylko.

Poza żywnością Tesco sprzedaje odzież, sprzęt elektroniczny, kosmetyki, środki chemiczne i wiele innych. Sieć rozwinęła działalność poza Anglię i posiada swoje sklepy w 10 innych krajach m.in. Irlandii, Polsce, Czechach, Tajlandii i Korei Południowej.

Od kupca po zakupy online

Początki sklepu Tesco wzięły się od kupca żydowskiego pochodzenia, który zajmował się sprzedażą nadwyżek żywności wojskowej na targu, w dzielnicy Londynu Edgware w 1929 roku. 19 lat później postał pierwszy sklep samoobsługowy pod szyldem Tesco. Z czasem, gdy firma zaczynała lepiej prosperować zaczęto otwierać nowe sklepy – wpierw w Anglii, a następnie w latach 90-tych XX wieku w innych krajach. W 1995 roku sieć handlowa postawiła na rozwój w kierunku kart lojalnościowych oraz zakupów online, co przyniosło jej później jeszcze większy sukces.

Niskie ceny i świetne promocje w sklepach stacjonarnych i internetowym

Sieć handlowa Tesco była jedną z pierwszych na świecie, która wprowadziła możliwość dostarczenia zakupów do domu poprzez zamówienie online. Usługa Ezakupy Tesco jest dostępna w Polsce już od 2012 roku w kilkudziesięciu sklepach na terenie całego kraju. Zakupów można dokonać poprzez stacjonarne urządzenia, ale również w bardziej mobilny sposób – przez smartfona czy tablet. Na stronie internetowej usługi użytkownik znajdzie aż 16 tys. różnych artykułów. Dlatego zakupy online łączą ze sobą zarówno wygodę jak i różnorodność wyboru. Zarówno w sklepie internetowym jak i w sklepach stacjonarnych sklepy Tesco lubią zaskakiwać promocjami, jednak ich największą zaletą jest stałe utrzymywanie niskich cen dla ogółu produktów.

Proste zasady aby sprostać postawionym sobie celom

Sieć marketów Tesco zdecydowała się przyjąć dla siebie hasło „Dbamy o naszych klientów, każdego dnia coraz lepiej”. Oznacza ono, że sklepy istnieją po to, aby móc zadowalać i zaspokajać potrzeby klientów oraz pomagać w podnoszeniu ich jakości życia. Klienci którzy chcą zakupić artykuły wysokiej jakości z pewnością otrzymają je właśnie w Tesco. Aby sieć mogła sprostać swojemu motto wyznaczyła sobie kilka wartości, które pomagają im osiągać ten cel od lat. Zasady są proste:

  1. Dla klientów staramy się bardziej niż ktokolwiek inny;
  2. Traktujemy innych tak, jak sami chcemy być traktowani;
  3. Wierzymy, że każdy nawet najdrobniejszy gest ma wielkie znaczenie.

Trzymając się tych zasad sieć handlowa znacznie się rozwinęła. Ponadto firma z czasem swojej dynamicznej ewolucji postanowiła, iż jest zainteresowana pozytywnym wpływem na życie społeczne, chcąc zostać jego uczestnikiem. Z tego wynika wiele akcji społecznych przeprowadzanych przez władze sieci.

Auchan

Auchan jest to sieć hipermarketów oraz supermarketów, która swój początek miała we Francuskim mieście Roubaix. Obecnie główna siedziba koncernu Auchan mieści się w mieście Croix we Francji.

Na dzień dzisiejszy, z francuskiej strony koncernu można wyczytać, iż obecnie zatrudniają oni 337, 800 pracowników w 16 różnych krajach w Europie i Azji. Swoją działalność Auchan prowadzi m.in. we Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, na Ukrainie, w Rosji oraz Chinach.

Co wspólnego z Auchan ma dzielnica Hauts Champs, Piaseczno i bi1?

Pierwszy sklep został otwarty przez Gérarda Mulliez w 1961 roku, w dzielnicy o nazwie Hauts Champs. Właśnie od nazwy dzielnicy wzięła się nazwa sklepu, gdyż słowo Auchan jest homofonem – słowem które brzmi tak samo jak inne, jednak różniące się od niego znaczeniem, zapisem i pochodzeniem. Po dziś dzień działalność firmy leży w rękach rodziny Mulliez.
W Polsce pierwszy hipermarket Auchan został otwarty w maju 1996 roku w Piasecznie koło Warszawy. Natomiast w roku 2014 sieć rozszerzyła się o grupę hipermarketów Real. Auchan przejął 57 sklepów, pod warunkiem postawionym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, iż 8 ze sklepów Real zostanie odsprzedanych. Odsprzedane sklepy zostały przejęte przez grupę Schiever, które zostały przekształcone w markę bi1.

Misja, wizja i przedstawiane wartości zapewniają najtańszą ofertę handlową

Hipermarkety Auchan starają się cały czas rozwijać, dlatego mają dokładnie sprecyzowaną misję, wizję oraz swoje wartości, którymi kierują się podczas prowadzenia działalności. Do misji organizacji należy tworzenie najtańszej na rynku oferty handlowej, która jednocześnie byłaby najtrafniej dopasowana do gust szeroko pojętego klienta. Marce Auchan zależy na zwiększaniu siły nabywczej oraz podnoszeniu jakości życia swoich klientów oraz pracowników. Wartości jakimi kieruje się firma w osiągnięciu swoich celów biznesowych są bardzo proste. Należą do nich zaufanie, dzielenie się oraz postęp. Marce zależy na tym aby wzbudzać wzajemne zaufanie na linii współpracownicy-klienci-dostawcy.

Niskie ceny, wysoka jakość i produkty nonfood

Auchan jest siecią handlową, która oferuje jedne z najniższych cen na rynku, dzięki czemu ich oferta jest zawsze atrakcyjna. W sklepie jest to wyboru wiele produktów, zarówno tych z wysokiej półki cenowej jak i tych z najniższej. Niezależnie jednak od ceny produktów firma zawsze stawia na ich wysoką jakość. W sklepach Auchan dostępny jest szeroki wybór produktów żywnościowych oraz nonfood jak ubrania, sprzęty domowe, elektronika oraz sprzęt sportowy. Grupa Auchan stara się również włączać w akcje społeczne i walczyć z palącymi problemami społecznymi. Należą do nich chociażby nadwaga i otyłość, z którym firma stara się przeciwdziałać za pomocą akcji Zdrowo z Auchan. Osiąga to poprzez edukację i propagowanie zdrowych nawyków.